Personal Branding en je Elevator Pitch kunnen elkaar heel praktisch versterken. De Personal Branding maak je door je talenten op te zoeken. Daar zijn methodes voor. Zodoende word je je meer bewust van je eigen ik en leer je welke kanten van jezelf je het best naar voren kan schuiven. Dat komt van pas in de Elevator Pitch. 

Het zijn ook juist je kernkwaliteiten, je ultieme talenten, die je in je Brand kunt uitvergroten en waarmee je je kunt onderscheiden. Bij je eigen Personal Brand past het ene project of die ene rol beter dan een ander. Mensen zullen je in die Personal Brand herkennen.

Elevator Pitch: in korte tijd jezelf presenteren

In een elevator pitch vertel je in heel korte tijd, de seconden tussen de lift-stops, wat je met deze sterke punten voor een ander kunt betekenen. Jouw bijdrage voor het bedrijf van de CEO on de lift, het oplossen van een probleem of wat er maar speelt: hoe ga jij dat aanpakken en oplossen? Hiervoor gebruik je  jouw Personal Brand  als leidraad.

Er is hulp bij het uitwerken van je Brand of Pitch. Bijvoorbeeld door de test te doen in een boek zoals ‘Ontdek je sterke punten’ van Buckingham en Clifton kom je er achter wat jouw talenten zijn. Die gebruik je om je Personal Brand en je Elevator Pitch te maken. Je zoekt er voorbeelden bij en vergroot ze uit of je dikt de tekst juist in.

 

Blijven oefenen en schaven aan jouw Elevator Pitch

Een Elevator Pitch is jouw verhaal van wat je doet  leuk vindt, gecombineerd met ervaringen uit het verleden en heden. In deze pitch weet je duidelijk jouw meerwaarde weer te geven. Probeer dit samen te vatten in een zin, of maximaal 60 seconden. En blijf slijpen en herkauwen, want je weet niet wanneer je het paraat moet hebben maar wel dat het er dan echt moet zijn: stel dat je in die lift staat met iemand die juist jou die klus, baan, kans, of wat dan ook kan geven. Dat vraagt oefening en bijpunten. Maar wel zo dat het de aandacht blijft trekken van je toehoorder

 

Voorbeelden van een Elevator Pitch kunnen zijn:

Voor een ICT ontwerper die ook didactische kwaliteiten heeft:

– Ik werk als ontwerper voor een software bedrijf

– Ik ontwikkel ingewikkelde programma’s voor ……

– Een programma afhankelijk van de grootte kost mij  circa.2 weken

– Ik schrijf de handleiding in Jip en Janneke taal, zodat de gebruiker zelf ook mogelijke eventuele fouten kan opsporen en verhelpen.

– Ik heb er plezier in  om mensen bezig te zien met deze programma’s en zelf hun fouten  te kunnen laten opzoeken.

 

Deze Elevator Pitch samengevat in één zin:

“Ik maak ingewikkelde software programma’s maar ontwikkel en begeleid ze zo dat mijn gebruikers er glimlachend mee overweg kunnen. ”

Hieruit blijkt dat de persoon er plezier in heeft om ook de grootste digibeet ook aan ingewikkelde computerprogramma’s te krijgen. Deze werknemer kan voor een software bedrijf een grote aanwinst zijn.