Januari theorieën

Volgens onderzoek zou het 21 dagen moeten duren om een gewoonte te doorbreken. Als ik deze theorie onderzoek krijg ik voornamelijk opties geboden van sites die gaan over afvallen of stoppen met roken, die allemaal verwijzen naar deze theorie. Op deze theorie is ook Blue monday gebaseerd.

Helaas is deze theorie gebaseerd op ervaring en nooit klinisch bewezen.
De ervaringen zijn echter een vorm van storytelling waar marketeers maar al te gretig gebruik van maken. Dus, de maand januari is dé maand voor dergelijke advertenties met de bullshit variant van storytelling.

The Blues

Ook de Blue Monday theorie, die stelt dat de 3e maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar is, is maar moeilijk te onderzoeken, daar waar de verklaringen voor de gestelde formules ontbreken. Dat de wetenschapper is betaald door een reisorganisatie om deze formule te ontwikkelen, bevestigd helaas weer dat het een trucje was. Als we neerslachtiger zijn in deze koude maand, zijn we eerder geneigd een reis te boeken. “Een ordinaire PR stunt” is de conclusie van de Britse arts Ben Goldrace, die korte metten maakte met de formule in het Britse dagblad The Guardian.

Hoe zit het dan?

We vertrouwen we bij veranderingen vaak te veel op wilskracht. Trickey: overleven vereist namelijk dat we altijd alert zijn op mogelijke slechte uitkomsten. Mogelijke goede uitkomsten zijn veel minder belangrijk. Dit is een van de meest basale psychologische wetmatigheden. Daar ga je dan met je voornemens.
Dit verklaart onder andere de angst die gepaard gaat bij verandering : instinctief moeten we mogelijke verliezen incalculeren. Deze staat van alertheid wordt gestimuleerd door cortisol. Het verbetert je focus. Het injecteert glucose in onze spieren: energie om je lichaam klaar te maken voor een gevecht of om op de vlucht te gaan voor het gevaar. Absoluut nuttig dus. Op lange termijn is cortisol echter schadelijk voor je. Je denkt namelijk alleen aan jezelf, het gaat immers over zelfbehoud. En dat zorgt er vervolgens voor dat je minder vertrouwen hebt, en niet meer samenwerkt. Dat je paranoïde gaat denken. Dit goedje wil je dus niet langer in je bloed hebben dan nodig. Voor je buik ook niet, want door de stress wordt er vet opgeslagen- voor het geval er door het gevaar geen voedsel meer genuttigd kan worden.

Blue monday dit jaar in het kader van de depressie gala

Ondanks de niet bewezen effecten van deze derde maandag gaat ook de media uitgebreid in op deze dag. Dit jaar staat Blue monday in het thema van de depressie en dan met name bij jongeren. Ter gelegenheid daarvan is er vanavond in Theater Amsterdam een “Depressie gala” met medewerking van onder andere cabaretier Mike Boddé, kleinkunstenaars Martine Sandifort & Remko Vrijdag, presentatrice Anita Witzier, Voice Kids-winnares Laura van Kaam en cabaretier Marjolijn van Kooten. Rene van der Gijp hoopt vanavond te kunnen bijdragen aan het bespreekbaar maken van een depressie. Daarmee kan dit serieuze thema toch nog een vrolijke draai krijgen en wordt het wellicht een Happy blue monday.
Het blijft natuurlijk een schrijnende situatie dat door de grote druk al veel jongeren voor hun 30e te maken krijgen met een depressie. Tijd om er massaal en permanent aandacht voor te houden.