Toen ik in de jaren ’80 de arbeidsmarkt ‘bestormde’ was solliciteren eigenlijk heel simpel. Je schreef een brief, die vooral niet teveel afweek van al die andere brieven. Je CV moest goed op orde zijn en je werd aangenomen op je kwaliteiten en je ijzersterke motivatie. Solliciteren anno 2016 is another piece of cake

De eerste indruk

Bij een van mijn  werkgevers zat ik in de ‘sollicitatie adviescommissie’ voor een bepaalde functiegroep. Er was een vacature en er kwamen echt veel brieven binnen. De eerste selectie ging niet op basis van de brief en ook niet op basis van het CV: sollicitanten die niet de moeite hadden genomen om de envelop er verzorgd uit te laten zien, kregen ongelezen een afwijzing. Dat kon al zijn vanwege een slordig geplakte postzegel. Die tijd is voorbij. Maar één ding is niet veranderd: de eerste indruk moet goed zijn.

Opvallen

Solliciteren gaat allang niet meer (alleen) met het schrijven van een sollicitatiebrief. En al helemaal niet meer met een brief die algemeen begint of heel erg lijkt op al die andere brieven. Je moet juist opvallen. Eruit springen. Blijven hangen in het hoofd van degenen die selecteren.

Tegenwoordig kom je vaker aan een baan via je netwerk, of via een creatieve manier van solliciteren via social media (een filmpje bijvoorbeeld) of doordat je op een slimme manier gebruik maakt van social media die tot je beschikking staan.


Open deur

Het lijkt misschien op het intrappen van een open deur, maar het gaat nogal eens fout. Je profielfoto op social media is never, nooit een gezellig vakantiekiekje en ook geen leuke groepsfoto, waar jij jezelf hebt uitgeknipt. Een baan zoeken is serious business, dus je profielfoto is professioneel en zakelijk. Je begaat dus ook niet die andere ‘doodzonde’, het plaatsen van foto’s van dat feest waar je helemaal losging en niet meer weet hoe of met wie je thuiskwam. En sterke meningen over controversiële onderwerpen? Niet doen! Als je een heel sterke behoefte hebt dat allemaal wel te delen, doe het dan op een ander, besloten, account.

Dat je vacaturesites, pagina’s over jouw vakgebied en -zakelijke- interesses volgt, dat lijkt me helder. Een uitgebreide lijst met tips vind je hier.

Zet je ‘merk’ neer

Maar hoe doe je dat, op zo’n manier gebruik maken van je netwerk en social media, dat je blijft hangen? Je weet natuurlijk wat jouw specifieke talent is. Misschien kun je nog wat hulp gebruiken om dat goed te formuleren? Op 18 oktober verzorgt Professionals FNV hiervoor een workshop.

Zonder een goede elevatorpitch kom je niet ver.  Het is je visitekaartje. Voor je bestaande netwerk, maar ook als je eens onverwacht iemand tegenkomt die je verder kan helpen in het vinden van een (andere) baan. En je staat nooit meer met je mond vol tanden als tijdens een sollicitatiegesprek wordt gevraagd waarom jij moet worden aangenomen. EN ja,, het gebeurt nog steeds dat sollicitanten bij die vraag beginnen te stotteren. Heb jij nog geen goede elevatorpitch? Meld je dan hier aan.

Maar dan…. Je weet wat jou uniek maakt. Je kunt in ongeveer 60 woorden vertellen wie je bent en wat je kunt. Via social media kun jij je ‘merk’ goed neerzetten. Je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Vrouwen blijken dan nogal eens te bescheiden. Mannen blijken zich in real life vaak beter te verkopen dan vrouwen. Dat ga jij je niet laten gebeuren, natuurlijk! Bij Professionals FNV leer je in één dagdeel hoe jij jezelf overtuigend neerzet.