Met meer dan 350 miljoen leden, waarvan ruim 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is LinkedIn uitgegroeid tot een zeer krachtige business en carrière management tool. In de financiële dienstverlening, zakelijke dienstverlening en de ICT sector beheren veel professionals hun contacten al via LinkedIn. In dit artikel vind je tien tips voor het versterken van je online aanwezigheid.

1 de pay-off

De zin die onder je naam verschijnt, is wat mensen het eerst van je zien. Dit is feitelijk je merk in een notendop. Mocht de naam van je werkgever deze waarde ook hebben, gebruik dan ook de naam van je werkgever om jezelf te profileren. Zorg er wel voor dat jouw persoonlijke pay-off mensen prikkelt en dat het recht doet aan wie jij bent.

2 je profiel samenvatting

Zie je profiel als een eerste kennismaking met iemand. Net zoals je een onbekende niet je hele CV laat zien, houd je het profiel beknopt. Som op wat je hebt gedaan, wat je kwaliteiten zijn en wat jij kunt bijdragen. Je kunt heel goed je elevatorpitch als basis nemen! Schrijf voor het beeldscherm; gebruik korte tekstblokjes en behoud witruimte op het scherm. Het is een eerste indruk. Let op de woorden die je gebruikt in de samenvatting; zoekmachines gaan door deze sectie.

3 gebruik je persoonlijke stijl

Onderscheid jezelf door actief en creatief taalgebruik. Gebruik geen zin als: “verantwoordelijk voor project team management”, maar “manager van projectteam X”. Schrijf in de ik-vorm. Introduceer jezelf met je eigen stemgeluid en laat foto’s zien over hoe jij aan het werk bent. Maak zo het profiel persoonlijk, echt en onderscheidend.

4 update je ‘werkervaring’

Beschrijf per werkgever wat de organisatie doet en wat jij voor hen deed. Beschrijf dit in  heldere, korte zinnen. Gebruik spreektaal en vermijd daarmee ingewikkelde woorden. Het gaat om de hoofdlijnen; precies wat je iemand vertelt in de pauze van een seminar. Houd je profiel up to date; ook als je niet (meer) op zoek bent naar ander werk.

5. je ‘specialismen’ benoemen

In het veld ‘specialties’ beschrijf je wat je specialismes zijn. Dit zijn de zaken waarop jij wilt dat mensen je onthouden. Gebruik de vaktermen die men gebruikt in de branche waar jij wilt werken. Zo optimaliseer je je vindbaarheid rondom jouw meerwaarde. Benoem hier ook wat je passie is en welke persoonlijke waarden je koppelt aan je werk.

6. de ‘extra informatie’

Laat je specifieke interesses en passies terugkomen in je ‘additional information’. Je kunt hier links plaatsen naar websites, inclusief die van jou. Laat ook zien op welke groepen je aangesloten bent. Ook prijzen en successen kun je plek geven. De websites die je hier noemt, krijgen een hogere pagerank via jouw vermelding.

7. je ‘contactinformatie’

Vergroot je mogelijkheid tot contact door je telefoonnummer te geven. Ook kun je aangeven op welke momenten je bereikbaar bent en voor welke aanbiedingen je interesse hebt. Dus, of je bijvoorbeeld openstaat voor banen of consultatie.

8. stel ‘vragen’ en beantwoord vragen

Weloverwogen vragen en onderbouwde antwoorden versterken je reputatie. Steek tijd in beantwoording van vragen. Zo maak je jezelf zichtbaar en zorg je ervoor dat mensen je expertise leren kennen. Daardoor kun jij anderen ook weer een vraag stellen.

9 vergroot je netwerk

Face-to-face netwerken blijft belangrijk. Je kunt LinkedIn zien als een verlengstuk ervan.
Laat daarom alleen mensen toe die je al eens ontmoet hebt. Dit is een stelregel die ervoor zorgt dat je echt een netwerk hebt waarmee je zaken kunt delen en uitwisselen.
Doe je best om veel mensen die je kent ook uit te nodigen op je LinkedIn. Nodig hen uit via een persoonlijke boodschap; zodat het persoonlijk blijft. Het voordeel van een groot netwerk: als mensen op je profiel bekenden tegenkomen, vergroot dit gelijk het vertrouwen in jou.

10 kom hoger in zoekresultaten via ‘aanbevelingen’

In Nederland is het niet zo gebruikelijk als in de VS om te pronken met je aanbevelingen. Toch kun je op deze manier zowel de vindbaarheid als de aantrekkelijkheid van jouw profiel vergroten. Als je ‘recommendations’ vraagt. Vraag je kennis(sen) dan om specifiek in te gaan op één vaardigheid of persoonlijkheidstrek. Als je anderen aanbeveelt, maak dan ook jouw aanbevelingen specifiek en veelzeggend. Wees selectief en laat aanbevelingen verschillen zodat het authentiek blijft overkomen.

Meer lezen?

Engelse artikelen vind je op LinkedIn onder het kopje ‘help’.

Bron: ‘help’ pagina Linked In