“Het lijkt een hype, maar eigenlijk is personal branding van alle tijden”. Dat zegt Edith van Kesteren, 27 jaar en reclame strateeg. Het begint met de opdracht aan jezelf: ken jezelf. Ook al lijken jonge mensen het in hun genen hebben, toch zullen ook ‘ouderen’ zich er meer toe moeten zetten.

ken Jezelf en zet je unieke punten in de markt

Personal branding heeft voor haar iets positiefs: wat onderscheidt je? Wat maakt je uniek? “Net als bij merken: als merk B niks toe te voegen heeft boven merk A, kan het er beter mee ophouden. Het gaat erom: ken jezelf en zet je unieke ik in de markt, waardoor je waardevol wordt..”

Spelen met je marktpositie

Om aan te geven hoe je kunt spelen met die unieke marktpositie noemt ze een sollicitatievoorbeeld. Ze was geïnteresseerd geraakt in het bedrijf en kwam erachter dat de onderneming op een congres een presentatie zou verzorgen. “Ik draaide het om: hoe presenteren zij zich en wat doet dat met mij?”

Denk om, kies niet alleen gebaande paden

Ze schreef zich in als deelnemer en sprak de spreker na een interessant inleiding aan: “Wat je vertelde raakte me en kunnen we daarover in gesprek komen, het liefst als sollicitatie?” Ze werd door de spreker uitgedaagd zo kort mogelijk iets over zichzelf te vertellen en het matchgevoel toe te lichten. Ook hij ontdekte raakvlakken. Het visitekaartje dat ze vervolgens kreeg gaf haar de gelegenheid snel met haar iPhone te reageren op de uitnodiging om verder te praten, samen met een linkje naar haar zorgvuldig gemaakte profiel op Linked-in. “Daarop kon hij nog eens rustig mijn werkervaring bekijken. Bovendien kon hij op die manier ontdekken of we gemeenschappelijke contacten hadden en was hij in de gelegenheid om mijn profiel door te sturen aan zijn collega’s.”

Ken jezelf, Reflecteert je profiel. wie je echt bent?

Over dat profiel geeft ze aan dat ze niet zo nodig voor iedereen zichtbaar wil zijn, maar dat het in sommige gevallen juist goed is. Maar dan natuurlijk wel op de juiste manier. En dan komt het belang van authenticiteit kijken; anders prikken mensen er doorheen. “Ik wil dicht bij mezelf blijven, dat moet mijn profiel ook uitstralen: professioneel en kundig. Dat kan iedereen wel zeggen, maar waarom ben ik het dan echt?” Echt een vraag om eens bij stil te staan, want net als bij merken in de winkel is het bij je eigen merk belangrijk deze zo uniek, authentiek en consistent mogelijk neer te zetten.

Tips voor personal branding

Als tip geeft ze aan naar kennissen of familie te gaan met de vraag hoe je overkomt, hoe zij het zouden aanpakken… “en wees dan niet bang voor het antwoord, want vergeet niet dat iedereen dezelfde onzekerheden kent.” En, een goede voorbereiding maakt het veel makkelijker: Edith: “Vul het lijstje maar in: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Wat maakt mij uniek?  Probeer dan concreet te zijn, wat zijn m’n belangrijkste eigenschappen en waarom in die volgorde? Als je dit kwijt kunt op max. één A4tje, is dit een goed begin van je eigen merk! Maak er een goed verhaal van. Creëer je eigen mythe

De naam in dit interview is op verzoek gefingeerd.