Vandaag heb je een baan die bij je past. Maar is dat ook zo over twee of drie jaar? Werk en werksituaties veranderen snel. Robotisering volgt digitalisering op. Klanten stellen nieuwe eisen, klanten komen en gaan. Reorganisaties zijn eerder regel dan uitzondering. Bedrijven verdwijnen en er ontstaan nieuwe bedrijven. Je gaat later met pensioen en werkt dus langer door. Al met al kun je vaststellen dat de baan voor het leven niet meer bestaat. Hoe blijf je lang met plezier werken en hoe blijf je gewild op de arbeidsmarkt en wat is je gedroomde baan? Hoe versterk je kortom je employability, een combinatie van emplooi – werk – en ability – competent?

Permanent werken aan jezelf

Meer dan eerst moeten werkenden zelf voor hun employability zorgen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. ‘Ik heb het gevoel in beweging te moeten komen. Maar hoe doe ik dat en in welke richting? Ga ik hele andere dingen leren voor een toekomst waar ik nog geen beeld van heb, wat is mijn gedroomde baan? Het is allemaal best nog abstract en bovendien heb ik mijn handen vol aan mijn huidige baan.’

Richten op bewegend doel

Behalve dat banen verdwijnen en nieuwe ontstaan, ontwikkelt je huidige functie zich ook. Wil en kan je daarin blijven werken, dan moet je weten wat dat inhoudt. Een voorbeeld waar ik zelf door opdrachten mee in aanraking kwam, is de functie van secretaresse, wellicht ooit je gedroomde baan. Die verandert sterk door digitalisering. Van hun medewerkers verwacht de organisatie dat ze vooral zelf hun zaken digitaal regelen en geen beroep meer doen op het secretariaat. Dat heeft consequenties voor het aantal secretaresses en voor de inhoud van het werk. De secretaressefunctie schuift mogelijk op naar die van managementassistent die de steun en toeverlaat is van zijn of haar manager.

Gedroomde baan, andere vaardigheden of competenties

Komt er een opvolger met een andere werkstijl, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de managementassistent. Misschien wil de nieuwe manager zelf de agenda bijhouden en minder formeel corresponderen? Mogelijk verwacht hij een vorm van projectmanagement van zijn assistent? Wat ook uitmaakt is of de functie eigenstandig georganiseerd is of deel uitmaakt van een pool van secretaresses en assistenten die met elkaar uitwisselbaar zijn. En moet er meer werk in minder tijd gedaan worden? Lastige vragen met een groot voordeel: je staat er niet alleen voor. Je bent niet de enige in deze situatie. Je collega’s zitten in hetzelfde schuitje.

Focus op de toekomst

Om employable te blijven, helpt het om zoveel mogelijk een toekomstbeeld van je eigen functie of beroep te krijgen. Of liever: van jullie functie of beroep. Je kunt bijvoorbeeld:

  • van buiten naar binnen denken. Welke grote veranderingen zijn er op komst op het gebied van technologische ontwikkelingen, vakinhoud of samenleving? Wat betekent dit voor de organisatie en voor jullie beroep?
  • de kijk van anderen benutten. Wat zeggen smaakmakers over je vakgebied? Hoe spelen beroepsgenoten op veranderingen in? Welke geluiden hoor je van klanten? Praat er over met je collega’s.
  • denk in scenario’s. Niemand kan dé toekomst voorspellen. Je kunt wel scenario’s uitwerken, bijvoorbeeld eentje met weinig veranderingen in je organisatie en vak. En twee over het doorwerken van veel veranderingen, bijvoorbeeld door in kaart te brengen welk werk een robot overneemt en of je nieuwe kennis nodig hebt om de robot in je werk in te passen.

Ontdek je gedroomde baan

Ga op ontdekkingsreis. Vorm je een beeld waar jullie functie naartoe  kan gaan. Ontwikkel je. Zo werk je aan je employability. Begin er vooral op tijd aan. Je ontdekt  vast  onverwachte interesses en talenten van jezelf en van elkaar.

 

Joke Dekker is adviseur bij het CAOP