Oude tijden herleven bij ons in de wijk. Het gesprek op de hoek van de straat gaat niet meer over de verbouwing, maar over werk zoeken en de volgende uitdaging. Het valt me op hoe veel mensen op zoek zijn naar een baan. Het levert wel erg leuke gespreksstof op.

Passie versus best wel goed

Een voorbeeld: hoe belangrijk is het dat je in je werk kunt doen waar je goed in bent? Er worden ervaringen uitgewisseld over hoe je in een (sollicitatie-) gesprek bevlogen kunt praten over je passie. En dat het de kans op een baan of een klus vergroot. Maar, vraagt iemand zich af, wat nu als je niet één passie hebt, maar heel veel dingen leuk vindt om te doen? En wat als je die dingen best wel goed doet, maar daar niet in uitblinkt? Goede vraag. Je kunt moeilijk in een sollicitatiebrief schrijven: “nodig mij uit: ik pak heel veel dingen best wel goed aan”.

personal branding

Wat onderscheidt jou?

Hoe kom je er achter wat jou bijzonder maakt ten opzichte van anderen? Vaak heb je dat zelf niet in de gaten omdat het voor jou heel gewoon is dat je bijvoorbeeld dingen structureel aanpakt, anderen kan enthousiasmeren, goede plannen schrijft of creatieve ideeën hebt. Het valt pas op als anderen je er op wijzen. Hoe krijg je die feedback?

Organiseer je eigen 360 graden feedback

Een tijd geleden heb ik een workshop “personal branding” gevolgd. Daarin leerde je op een heel andere manier naar jezelf en je eigen loopbaan kijken. Bekijk jezelf als een merk: “hoe zet je jezelf in de markt”, is hierbij de centrale vraag. Eén van de opdrachten was om een 360 graden feedback te organiseren over je kwaliteiten, je valkuilen en wat jou bijzonder maakt. Dat was een erg leuke en leerzame ervaring. Hoe werkt het?

360 feedback

Kwaliteiten, talenten en blinde vlekken

Vraag aan verschillende groepen mensen die jou goed kennen om de feedbackvragen voor jou te beantwoorden. Vraag (ex-) collega’s, vrienden, familie en kennissen. Hoe meer mensen meedoen, hoe completer je beeld wordt. De vragen die je stelt hebben betrekking op jouw kwaliteiten, de dingen die je kunt verbeteren en persoonlijke kenmerken van jou.

Bijvoorbeeld:
• Geef 5 kwaliteiten van (naam) aan met onderbouwing.
• Geef 5 persoonlijke kenmerken van (naam) aan.
• Als je (naam) zou vergelijken met een auto, wat voor auto zou (naam) dan zijn? Geef ook aan waarom.
• Geef 2 punten aan waar (naam) aan zou kunnen werken. Geef ook aan waarom je deze punten hebt gekozen.
• Welke tip heb je voor de loopbaan van (naam)?

Personal branding

Zo kun je een vragenlijst samenstellen waarbij je feedback krijgt op jouw “merk”. Er zijn veel voorbeelden van feedbackformulieren te vinden op internet. Een leuke korte vragenlijst kun je hier vinden.

Als je aan de slag gaat met de 360 graden feedback, vergeet dan niet de mensen die jou feedback geven te bedanken. Je leert op deze manier ontzettend veel over jouw “merk”. Het levert bovendien weer leuke gespreksstof op.