Personal Branding, dat is toch iets voor die politicus of TV-ster. Wat moet ik daarmee kun je denken? Natuurlijk is het voor technische mensen belangrijk om vakinhoudelijk bij de tijd te blijven. Maar je bent bedrijfsblind als je Personal Branding als “niet relevant” wilt afdoen. Ook voor jouw als ICT’er is dit belangrijk: “vergroot je marktwaarde” Je leest hier kort wat dit begrip je juist te bieden heeft.

Personal Branding vergroot je marktwaarde

Alles wat je doet en zegt, draagt bij aan je Personal Branding. Het is hoe je overkomt. Er kan een totaal ander beeld van je bestaan dan jezelf denkt. Goed kunnen omgaan met hoe je overkomt, bepaalt ook je marktwaarde. Je marktwaarde is meer dan je vakinhoudelijke kennis en kunde. Vaak komen mensen pas in actie als de marktwaarde dreigt te zakken. Mensen reageren dan meestal op drie manieren:

  1. Ontkennen dat anderen hetzelfde kunnen dan jijzelf. Daarmee zie je niet in dat je niet meer uniek bent, deze houding leidt ertoe dat je niet bijleert en vervangbaar bent.
  2. Verdiepen. Op het moment dat je ontdekt dat velen op je vakgebied even goed zijn als jezelf, kun je jezelf natuurlijk verder specialiseren. Kanttekening hierop is, dat als je daarmee succesvol bent, anderen je strategie kopiëren. Daarmee begint het hele spel van voor af aan opnieuw.
  3. Veranderen: Je ziet dat velen op je vakgebied werken en je constateert dat een ander interessant vakgebied vrijwel onontgonnen is. Dit lijkt op de Amazoneboer, die steeds een nieuw stuk bos moet platbranden om te overleven. De grond put uit (de concurrentie volgt dezelfde route) en uiteindelijk lost het het probleem niet op. De keuze die je dan hebt om anderen voor te blijven, is om eerder van vak te veranderen dan zij. Vergroot je marktwaarde!

Wat doe je als je niet meer zo uniek bent? vergroot je marktwaarde.

In een tijd van teruggang, neemt de concurrentie op vacatures toe. Wat kun je hiertegenover zetten? Allereerst, zorg dat niet (alleen) jouw kennis zo uniek mogelijk is, maar zorg dat jouw reputatie, je Personal Branding,  uniek blijft. Zorg dat klanten met je weglopen en zorg dat je faam een toegevoegde waarde heeft. Nogmaals vergroot je marktwaarde.

Toegevoegde waarde bieden

Dit houdt in dat je persoonlijke successen en goede resultaten moet uitdragen. Als jij het niet zelf doet, doet een ander het óók niet voor jou. Nederlanders lopen meestal niet met zichzelf te koop; toch is het belangrijk dat je jezelf onderscheidt. Klanten en contacten moeten bij jouw naam meteen denken aan je behaalde resultaten.

Bedenk, op welk gebied je ook actief bent, de “rat race” van nieuwer, sneller, breder, dieper haalt je steeds in. Kies een duurzaam alternatief om je marktwaarde blijvend te verhogen. Werk aan je Personal Branding, ook al kost dat echt tijd, en heb je niet snel een “Personal Brand” opgebouwd. Consequent en bewust omgaan met je “Personal Brand” loont als ‘vakinhoudelijk’aandachtspunt, al is het niet voor het snelle succes

Gouden leestip

Hoe je dit in de praktijk doet, is goed uitgewerkt in een uitgebreid artikel van Rajesh Setty. In dit artikel vind je praktische tips. Dat varieert van hoe ziet jouw omgeving je tot een lijst van 12 punten die je kunnen weerhouden om ermee aan de slag te gaan.

Links

E-book van Rajesh Setty: “Personal branding for technology professionals; Distinguish yourself and Thrive.”

Meer over Rajesh Setty:  http://www.rajeshsetty.com